Vi på Nyckeltalsinstitutet är just nu inne i en process där vi vill förbättra och utveckla företaget, våra produkter och våra tjänster. Tillsammans med en facilitator har vi denna vecka haft ett affärsutvecklingsmöte, för att leda oss mot ett gemensamt resultat och en gemensam syn på vart vi vill. En målstyrning på våra egna nyckeltal.
Under processen jobbade vi med olika övningar där en övning bestod i att tänka på ett annorlunda sätt i hur vi beskriver våra produkter och vårt företag. Vi skulle beskriva dem med hjälp av bilmärken, djur och kända personer. Resultaten var både samlade och spridda. Ugglan var ett gemensamt djur men hajen var ett oväntat inslag. Kloka profeter som Platon, Dali Lama enade oss men även här dök det upp nykomlingar som Ernst Kirchsteiger och Alicia Wikander. Bilmärket Tesla var med hos många, miljö och framtidspräglat men även Volvo som både stod för nytänkande och trygghet.
Ibland kan tiden kännas som en bristande faktor och det operativa arbetet rullar på i form av brandkårsutryckningar. Det är då lätt att springa åt fel håll, i viljan att lösa problem, leverera till kund och bidra till verksamhetens utveckling. Men det spelar ju ingen roll hur fort du springer om det är åt fel håll. Därför är det så otroligt värdefullt att stanna upp, kolla vart man är och stämma av riktning under resans gång.
Precis så är det med våra nyckeltal och kartläggningar hos våra kunder. Precis så är det för Nyckeltalsinstitutet också, vart är vi på väg och vill vi dit?
Våra hjärta i verksamheten, vår databas med ca 750 000 medarbetares arbetsvillkor från olika branscher växer och vi har en så massa viktig och matnyttig information. Hur kan vi göra den ännu mer tillgänglig för våra kunder så att de snabbt under en paus på deras resa, kan checka av att de är på rätt väg?
Det är svårt att granska sig själv så värdet av att ta in någon objektiv facilitator går snabbt att räkna hem. Och jag tror att vi nyckeltalsnördar behöver övningar som helt går utanför våra trygghetszoner. Det behöver vi nog alla ibland för att komma vidare med tankar och idéer.
Nästa steg kanske blir att omsätta nyckeltal i djur, kända personer och bilmärken. Nyckeltalet ”anställda per chef” hur skall du beskriva det som ett djur? Själv tänker jag på en bläckfisk med förklaringen att det behövs många armar för att räcka till alla sina medarbetare.
En kul övning i att tänka utanför boxen var det i vilket fall som helst på vår resa mot Nyckeltalsinstitutet 2.0. Ledorden håller fortfarande, det ska vara kul, lärorikt och lönsamt för våra kunder att arbeta med oss.
Nu väntar vi på sammanställningen av vår facilitator och jag undrar hur djuret ser ut som kombinerar våra idéer.
Kjell Kalmnäs, ekonomichef och Vice VD Nyckeltalsinstitutet.