Intervju: Så arbetar Kalmar Vatten för att skapa en attraktiv och hållbar arbetsplats
Kalmar Vatten har under några år deltagit i Nyckeltalsinstitutets kartläggning av hållbara arbetsvillkor – något som gett dem värdefulla insikter och konkreta jämförelsetal. I den här intervjun berättar Karin Berndtsson Webster, HR-chef på Kalmar Vatten, om deras resa. Framför allt vad mätningarna har lett till och deras strategiska arbete med arbetsmiljö och hållbarhet.
Kalmar Vatten har varit bäst i branschen de senaste två åren. Vilka är de viktigaste faktorerna bakom era framgångsrika resultat i Attraktiv Arbetsgivarindex, särskilt inom områdena sjukfrånvaro och kvarstannandegraden?
Karin Berndtsson Webster
Att skapa förutsättningar för en kultur som präglas av engagemang, meningsfullhet och arbetsglädje är något vi jobbar aktivt med. Det gör att vi får lättare att attrahera nya duktiga medarbetare på en arbetsmarknad som är svårrekryterad. Men kanske främst bidrar det till att vi behåller våra nuvarande duktiga kollegor och skapar hållbara och hälsosamma arbetsplatser.
Vi jobbar målfokuserat och strategiskt med medarbetarfrågorna, vilket jag tror är en framgångsfaktor. Våra bolagsövergripande mål innefattar bl.a. ”attraktiv arbetsgivare” samt ”pensionera friska medarbetare”. För att nå målen har vi många långsiktiga och kortsiktiga insatser och aktiviteter som vi anpassar och följer upp. Ett kunnigt och engagerat ledarskap, satsningar på grupputveckling och kompetensutveckling, samt ett tydligt friskvårdsfokus med ett gediget friskvårdsprogram, ger resultat och lönar sig i det långa loppet.
Att pensionera friska – vad innebär det i praktiken för er? Hur följer ni upp detta och vad är en frisk medarbetare för er?
Bolagsmålet ”Pensionera friska medarbetare” innebär att vi har som målsättning att skapa förutsättningar för ett hållbart och hälsosamt arbetsliv. Det är en målsättning och formulering som sticker ut lite, men det har också varit vår tanke. Att belysa just arbetsmiljöfrågorna och friskvården som nyckelkomponenter för att skapa en arbetsplats med nöjda, engagerade och välmående arbetstagare. Vi jobbar efter ett gediget friskvårdsprogram, med motivering till att vi därigenom bidrar till detta mål. Inom just detta målområde är vårt hälsobokslut en viktig källa till uppföljning, där vi på djupet analyserar vår arbetsmiljö och hälsa.
Ni har 100 procent lyckade rekryteringar, dessutom två år i rad – hur har ni arbetat med er rekryteringsprocess för att säkerställa att de nyanställda trivs och är kvar?
Mycket av de lyckade rekryteringsinsatser vi gjort tror jag beror på att vi har ett gott arbetsgivarvarumärke, men självklart även en tydlig och genomarbetad rekryteringsprocess i sig. Nöjda och engagerade medarbetare inom bolaget är de bästa ambassadörerna för att sprida arbetsgivarvarumärket. Vad medarbetarna förmedlar utåt om Kalmar Vatten som arbetsgivare ger oftast starkare kommunikationsgenomslag än annonseringar eller informationskampanjer.
Vi jobbar med långsiktiga förebyggande rekryteringsinsatser för framtida arbetskraft såsom med olika arbetsmarknadsmässor, skolbesök, praktikplatser och samarbeten med utbildningsväsen. Även med målanpassade insatser för att hitta rätt i rekryteringarna och skapa en tydlig förväntasbild genom att rikta våra rekryteringar med en specifik målgrupp i åtanke. Både för de sökandes och vår egen skull. Sen är det förstås viktigt att vi kan hålla det vi lovar i en rekrytering. Ett gediget introduktionsprogram, stöttande och välkomnande kollegor, närvarande ledare samt trygga och attraktiva arbetsvillkor är förutsättningar för att kunna behålla duktiga medarbetare.
Hur involverar ni chefer och medarbetare i ert arbete med personalnyckeltal, och hur skapar ni engagemang kring dessa siffror?
Vi jobbar kontinuerligt med nyckeltal för att följa hur vi lyckas uppnå våra mål i verksamheten, både i styrkortet på bolagsnivå samt inom de olika avdelningarna i verksamhetsplanerna. Vi följer upp nyckeltal på olika nivåer och i olika forum kontinuerligt för att både skapa engagemang och nyfikenhet, även för att analysera vad talen faktiskt säger. Vad är syftet med just detta nyckeltal, vad säger det oss och hur kan vi dra nytta av denna information. Bolagsmöten, chefsträffar, grupp och avdelningsmöten, facklig samverkan är några av de forum vi använder oss utav. Vi förmedlar även information, eller firar goda resultat (såsom bäst i branschen!) genom vårt intranät, interna nyhetsbrev och digitala skärmar.
Inom personalområdet följer vi b.la. personalomsättning, nyckeltal från medarbetarenkäter, kursutvärderingar och sjukfrånvaro. Vi gör exempelvis ett hälsobokslut årligen där vi på djupet analyserar sjukfrånvaro, de insatser som gjorts, har de gett effekt och hur bör vi satsa nästkommande år.
Då ett utav våra bolagsmål är just att vi ska vara en attraktiv arbetsgivare, använder vi nu även Nyckeltalsinstitutets mått Attraktiv Arbetsgivarindex. Det ger oss ett utmärkt mätetal att följa upp hur pass våra insatser och aktiviteter faktiskt bidrar till måluppfyllnaden. Det ger oss även en bra bild av hur vi står oss jämfört med andra verksamheter och organisationer i landet och bidrar till omvärldskoll inom området. Detta skapar engagemang bland våra chefer och medarbetare och en stolthet som i sig bidrar till ytterligare nöjdhet!
Tack Karin och Kalmar Vatten! Vi på Nyckeltalsinstitutet ser fram emot att fortsätta följa er resa och arbete!
Nyckeltalsinstitutets Attraktiv Arbetsgivarindex® kartlägger rådande arbetsvillkor i organisationen – utifrån ett medarbetarperspektiv. Indexet bygger på faktorer som trygga och hållbara arbetsvillkor, kompetensförsörjning, hälsa, personalomsättning, lönelägen och jämställd chefsstruktur.