CSRD för HR är HR Business!
Förbered dig för hållbarhetsrapportering enligt CSRD-direktivet
2026 är det dags för svenska bolag att rapportera hållbarhetsfrågor enligt CSRD-direktivet (Corporate Sustainability Reporting Directive). CSRD för HR är den del av rapporteringen som berör den egna arbetskraften, där nya standarder ställer kvar på vad och hur detta område ska mätas, analyseras och rapporteras.
CSRD utvidgar och ersätter det tidigare NFRD (Non-Financial Reporting Directive) och omfattar fler företag. Direktivet ökar transparens kring miljömässiga, sociala och styrningsrelaterade faktorer (ESG). Begreppet CSRD har etsat sig fast, det vi egentligen bör vi prata om är Årsredovisningslagen, 6 kap, §10 – Hållbarhet. Eftersom detta speglar hur CSRD-direktivet har förts in in i svensk lagstiftning.
Vad betyder CSRD för HR?
För HR handlar det om att mäta och rapportera enligt ESRS S1. HR behöver framför allt:
- Identifiera vad som är väsentliga konsekvenser
- Bedöma risker kopplade till affärsmodellen relaterat till medarbetarna
- Utvärdera hur dessa risker påverkar både medarbetarna och företagets intjäningsförmåga och affär
I grunden handlar det om affärsnära HR, eller som i vissa fall kallas HR Business – kärt barn har många namn. HR behöver koppla ihop medarbetarnas arbetsvillkor, arbetsmiljö, hälsa, jämställdhet och utveckling till verksamhetens framgång.
Styrkan för alla våra kunder inom Attraktiv Arbetsgivarindex och Jämställdhetsindex JÄMIX
Med våra verktyg Attraktiv Arbetsgivarindex och Jämställdhetsindex får våra kunder ett starkt system för att genomföra väsentlighetsanalysen. Med tillgänglig jämförelsedata mot andra arbetsgivare i branschen som är nyckeln till att bedöma graden av väsentlighet. Detta hjälper er att identifiera vilka områden som bör rapporteras, ger stöd för målsättning och framför allt en förklaring till hur ni kom fram till graden av väsentlighet.
Tips 1: Använd er dashboard och målsimulering
I er dashboard med era resultat finns det idag en simuleringsmodell för att sätta mål inom de centrala HR-områdena som ni kartlägger. Detta verktyg är i linje med kraven på på målsättning i hållbarhetsrapporten.
Tips 2: Öva på väsentlighetsanalysen
När det nu är dags att rapportera årsdata för 2024 – ta då chansen att öva på att genomföra en väsentlighetsanalysen på ert resultat. Det kommer underlätta ert arbete inför rapporteringsåret 2025 och förbereder er på de nya kraven.
Vi på Nyckeltalsinstitutet får ofta frågor om vad som ska rapporteras inom HR området och vi har tagit fram en bruttolista. Men det viktigaste är att göra den dubbla väsentlighetsanalysen innan vi rapporterar!
Det handlar inte om att HR ska rapportera in en massa HR nyckeltal, utan snarare att HR ska göra en analys av risken för väsentliga konsekvenser för medarbetarna. Rapporteringen utgår i sin tur från resultatet av analysen – utifrån affärsmodellens påverkan på medarbetarna och vice versa.
Utöver att företaget måste rapportera hur den dubbla väsentlighetsanalysen gått till, finns det några standarduppgifter som HR ska rapportera in. Dessa finns beskrivna i Lag (2024:347).
Denna bruttolista ingår i det handledningspaket som Nyckeltalsinstitutet efter årsskiftet kommer lansera.
Vill du veta mer om våra kommande tjänster i detta, kontakta gärna Elin@nyckeltal.s