Snart är det dags igen, det är bara någon dag kvar tills Nyckeltalsinstitutets resultatrapporter för år 2014 är klara. Antagligen kommer du så fort du har fått din rapport att nyfiket och kanske lite nervöst öppna den, hur har det gått i år? Vare sig du blir positivt överraskad, besviken eller kanske förvirrad över resultatet hoppas jag att du i förväg har funderat över hur du ska ta hand om resultaten. Men hur gör man då? Här kommer en miniguide till dig som verkligen vill att din nyckeltalsrapport ska komma till nytta:

Steg 1: Samla några kollegor och gå igenom resultatrapporten tillsammans. Se till att ni verkligen förstår resultaten, både era egna och hur det kommer sig att ni hamnar där ni gör i jämförelsen med andra.

Steg 2: Fundera en stund över vilka av resultaten ni är nöjda med och stolta över och vilka ni är missnöjda med? Varför är ni nöjda respektive missnöjda (man kan ju vara väldigt nöjd även om ett visst resultat är dåligt, kanske för att det ändå är bättre än föregående år)?

Steg 3: Utifrån resultaten i nyckeltalsrapporten och det ni är mest nöjda och missnöjda med prioriterar ni nu de tre områden som är viktigast att börja arbeta med. Det kan förstås finnas fler viktiga områden men det är klokare att börja med några och se till att det verkligen händer något än att försöka göra allt på en gång. När ni gör prioriteringen kan ni ha hjälp av följande frågor: Vilka av resultaten har störst betydelse för vår förmåga att nå organisationens mål? Vilka av resultaten kan vi använda på något sätt – kanske i vårt arbete med employer branding? Vilka av resultaten handlar om områden som vi har goda möjligheter att själva påverka?

Steg 4: När ni har bestämt er för vilka tre områden som ni vill ta itu med är det dags att göra en arbetsplan (vad ska göras, av vem och när) samt att sätta upp ett eller flera mål för arbetet.

Steg 5: Jo, och så är det förstås klokt att följa upp resultatet – om inte förr så när nästa nyckeltalsrapport kommer!
Men, kanske du tänker, så där lätt är det väl inte? Jag måste ju få ledningen och andra i min organisation med på tåget och det brukar vara svårt, särskilt om det som behöver göras kostar pengar. Hur lyckas jag med det? Din invändning är förstås helt relevant men nu gäller det att inte ge upp! Ta istället fram din personalekonomiska verktygslåda och använd den för att vässa argumenten. Räkna på vad det kommer att kosta organisationen att fortsätta ha det som idag och vad ni skulle kunna tjäna genom bli bättre. Jag lovar, det kommer att ge effekt! För visst vill du väl gå från tanke till handling?

Pia Juhlin Åstrand, konsult Korta Jobb och tidigare vd för Nyckeltalsinstitutet, www.kortajobb.se.